Prawo Autorskie Wrocław - Rejestracja znaków towarowych, ochrona patentowa

Poznaj ofertę: ochrona patentowa – Wrocław w RITE. Zapewniamy kompleksową obsługę w zakresie rejestracji znaków towarowych oraz ochrony patentowej. W ramach naszych usług oferujemy: Przeprowadzenie badań znaków towarowych, przygotowanie wniosków rejestracyjnych, Reprezentowanie klientów w sprawach związanych z ochroną własności intelektualnej. Kliknij zakładkę, aby dowiedzieć się więcej.

Rejestracja znaków towarowych we współczesnym biznesie to kluczowa czynność dla każdego przedsiębiorcy. Ochrona znaków towarowych jest jednym z najważniejszych elementów strategii rozwoju każdej firmy i pozwala zabezpieczyć biznes. Znak towarowy, będący wizytówką Twojej marki, stanowi fundament budowania przewagi konkurencyjnej i umacniania pozycji na rynku. Zastrzeżenie znaku towarowego daje firmie elementarną ochronę przed takimi działaniami jak nieuczciwa konkurencja, podszywanie się pod markę czy też próby jej przejęcia. 

Rejestracja znaku towarowego niesie za sobą również szereg korzyści. Przedsiębiorca ma możliwość udzielenia płatnej licencji na korzystanie ze znaku lub ma możliwość wniesienia sprzeciwu w przypadku próby rejestracji wzoru podobnego. 

W tym artykule przybliżymy proces rejestracji znaków towarowych oraz ochrony patentowych, ze szczególnym uwzględnieniem procedur krajowych i europejskich. Artykuł poruszy także kwestię procedury i kosztów postępowania rejestrowego. Eksperci Kancelarii Adwokackiej RITE LEGAL posiadają wieloletnie doświadczenie w rejestracji znaków towarowych. W artykule przedstawiona zostanie także oferta Kancelarii RITE LEGAL Wrocław z zakresu rejestracji znaków towarowych.

Rejestracja znaków towarowych - budowanie silnej marki

Znak towarowy to oznaczenie, które pozwala odróżnić towary lub usługi jednej firmy od towarów lub usług innych biznesów. Rejestracja znaku towarowego zapewnia wyłączne prawo do używania oznaczenia. Znak towarowy chroni markę przed nieuczciwą konkurencją czy nieuczciwym naśladowaniem i kopiowaniem.


Obecny rynek to połączenie stale rosnących potrzeb klientów oraz mnogości biznesów, które coraz silniej konkurują ze sobą. Dlatego przedsiębiorcy chcą chronić swoją pozycję na rynku. Chcą być zapamiętani. Chcą, by klienci znali ich logotyp i kluczowe produkty. Rejestracja znaku towarowego pozwoli na spełnienie tych celów i wyróżnienie logotypów i produktów spośród konkurencji. 


Najczęściej znakami towarowymi są znaki graficzne. Jednak obecnie wymóg graficznej przedstawialności znaku towarowego został zniesiony. Dlatego przedsiębiorcy mają znacznie szersze pole do ochrony swoich praw i biznesów. Obecnie najczęściej znaki towarowe występują w formie:


  • słownej (np. slogan reklamowy lub nazwa)
  • słowno-graficznej (logo z elementami słownymi)
  • graficznej (logo)
  • przestrzennej (kształt towaru lub opakowania),
  • innej (melodia).


Ochrona znaku towarowego może występować w oparciu o polskie ustawodawstwo jak i prawo Unii Europejskiej. Wówczas dochodzi do zastrzeżenia znaku towarowego. Wybór danego ustawodawstwa wpływa na zakres ochrony oraz zasięg terytorialny ochrony.

Rejestracja znaku towarowego w Polsce

Proces rejestracji znaku towarowego w Polsce odbywa się w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej. Na proces składa się kilka etapów:


  • Zgłoszenie - złożenie wniosku o rejestrację znaku towarowego wraz z dokumentacją zgłoszeniową
  • Badanie formalne - weryfikacja poprawności zgłoszenia
  • Badanie merytoryczne - weryfikacja tzw. bezwzględnych przesłanek odmowy (spełnienie warunków ustawowych)
  • Publikacja znaku w Biuletynie Urzędu Patentowego (BUP) - umożliwienie innym przedsiębiorcom wniesienie sprzeciwu w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia w BUP
  • Rejestracja znaku towarowego


Proces inicjuje zgłoszenie (wniosek). Następnie Urząd Patentowy dokonuje analizy czy cała dokumentacja zgłoszeniowa została złożona. Urząd Patentowy bada także tzw. bezwzględne przesłanki odmowy. Jeżeli wszystkie przesłanki zostaną spełnione, Urząd Patentowy RP publikuje znak towarowy w Biuletynie Urzędu Patentowego (tzw. BUP). Niestety publikacja znaku towarowego w BUP nie kończy procesu. Od publikacji znaku towarowego w BUP inni przedsiębiorcy mają czas na złożenie sprzeciwu. Brak wniesienia sprzeciwu umożliwia wydanie pozytywnej decyzji warunkowej. Po ostatecznym opłaceniu zgłoszenia znak towarowy jest chroniony przez 10 lat od chwili złożenia wniosku. W przypadku rejestracji znaku towarowego przed Urzędem Patentowym RP, terytorium ochrony Twojego znaku jest terytorium RP. Szerszą ochronę terytorialną zapewnia np. EUIPO, o czym poniżej.


Należy pamiętać, że ochronę znaku towarowego można przedłużać, w nieskończoność. Z uwagi na charakter ochrony oraz możliwość jej wiecznego przedłużania warto opracować strategię ochrony znaków już przy starcie biznesu. Niemniej jednak nawet po rozpoczęciu działalności warto chronić swoje towary i pomysły!

Potrzebne dokumenty

Podstawowym wymogiem zgłoszenia jest załączenie wszelkich wymaganych dokumentów. Do dokumentacji zgłoszeniowej zalicza się:


  • wniosek o rejestrację znaku towarowego,
  • oznaczenie znaku towarowego (właściwe dla rodzaju znaku),
  • wykaz towarów lub usług, dla których znak ma być chroniony (zgodnie z Klasyfikacją nicejską),
  • dowód uiszczenia opłaty.


Należy pamiętać, że zgłoszenie może zostać złożone elektronicznie poprzez formularz zgłoszeniowy umieszczony na stronie internetowej Urzędu Patentowego RP.


Przedsiębiorca może złożyć wniosek o rejestrację znaku towarowego samodzielnie lub przez pełnomocnika. W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika koniecznym jest dołączenie pełnomocnictwa oraz opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, w wysokości 17 zł.

Klasyfikacja nicejska

Klasyfikacja nicejska to Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług dla celów rejestracji znaków towarowych. To międzynarodowy system klasyfikacji, który ułatwia rejestrację znaków towarowych na całym świecie. Jej celem jest:


  • ujednolicenie klasyfikacji towarów i usług
  • precyzyjne określenie zakresu ochrony znaku towarowego,
  • ułatwienie wyszukiwania i porównywania znaków towarowych w bazach danych urzędów patentowych.


Klasyfikacja nicejska dzieli towary i usługi na 45 klat, w tym:


  • 34 klasy towarowe,
  • 11 klas usługowych.


Klasyfikacja nicejska wpływa na zakres ochrony, który jest udzielony rejestrowanemu znakowi towarowemu. Wskazane we wniosku klasy towarowo-usługowe określają granice wyłącznego prawa do używania znaku. Dlatego przy składaniu wniosku kluczowym jest znajomość Klasyfikacji nicejskiej. Eksperci z Kancelarii Adwokackie RITE LEGAL posiadają wieloletnie doświadczenie w zgłoszeniu wniosków o rejestrację znaku towarowego. Dlatego pomogą Ci w dopasowaniu odpowiednich klas do potrzeb Twojego biznesu i znaku towarowego. Prawidłowy wybór klas to kluczowy element do szerokiego zakresu ochrony Twoich praw.

Świadectwo rejestracji

Świadectwo rejestracji to oficjalny dokument, który jest wydawany przez Urząd Patentowy RP. Stanowi on potwierdzenie rejestracji znaku towarowego. Wskazuje zakres ochrony oraz terytorium ochrony znaku towarowego. Dokument ten ma kluczowe znaczenie, ponieważ:


  • stanowi dowód wyłącznego prawa do znaku,
  • jest niezbędny w przypadku dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia praw własności intelektualnej.

Koszty rejestracji znaku towarowego w UPRP

Koszty rejestracji znaku towarowego w UPRP zależą od liczby klas towarowo-usługowych, dla których znak ma być chroniony. Podstawowa opłata za zgłoszenie w jednej klasie wynosi kilkaset złotych. Dodatkowe opłaty mogą być naliczane za publikację ogłoszenia lub wydania świadectwa rejestracji.


Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów od zgłoszenia elektronicznego, ochrona znaku towarowego w jednej klasie towarowej pobiera się opłatę w wysokości 400 zł. Każda kolejna klasa towarowa to koszt 120 zł. Warto pamiętać, że opłata za 10-letni okres ochronny za każdą klasę to koszt 400 zł. Świadectwo ochronne to koszt 90 zł. 


Dowód pierwszeństwa to dokument, który potwierdza datę pierwszego zgłoszenia znaku towarowego w danym kraju. Umożliwia on ubieganie się o ochronę w innych krajach z zachowaniem daty zgłoszenia w kraju pierwotnym. Zapewnia pierwszeństwo w uzyskaniu ochrony, nawet jeśli w okresie między rejestracją znaku w innym kraju ktoś zgłosił identyczny lub podobny znak. Uzyskanie dowodu pierwszeństwa jest szczególnie istotne w przypadku ubiegania się o ochronę międzynarodową.

Kiedy nie uzyskasz ochrony?

Pomimo zniesienia wymogu graficzności znaku towarowego nie każde oznaczenie będzie znakiem towarowym. Podstawową przesłankę wyróżniającą znaki towarowe stanowi art. 129(1) ustawy prawo własności przemysłowej. Znak towarowy ma odróżniać towary i usługi jednego przedsiębiorcy od towarów i usług innego przedsiębiorcy. Dlatego znakiem towarowym podlegającym ochronie nie będzie znak, który już jest zastrzeżony (np. zastrzeżony logotyp) lub znak składający się z wyrażeń używanych w języku codziennym, potocznym lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych. Znak towarowy nie może zawierać elementów o wysokiej wartości symbolicznej, w szczególności o charakterze religijnym, patriotycznym lub kulturowym. Zakazane jest także używanie symboli RP lub innych państw. Warto pamiętać, że przed złożeniem wniosku o rejestrację znaku towarowego możliwe jest przeszukanie internetowych baz dla znaków towarowych.


Znakiem towarowym nie będzie także opakowanie, którego kształt jest uzależniony wyłącznie od natury towary, z którego został wytworzony. Znak towarowy ma odróżniać Twój biznes, Twój produkt od innych, lecz w sposób zindywidualizowany.

Rejestracja znaku międzynarodowego lub europejskiego

Rejestracja znaku towarowego przed Urzędem Patentowym RP umożliwia ochronę na terytorium RP. Jednak istnieje możliwość uzyskania szerszej ochrony terytorialnej. Wówczas mowa o zgłoszeniu europejskiego lub międzynarodowego znaku towarowego. Procedura ta umożliwia uzyskanie ochrony znaku w wielu krajach jednocześnie na podstawie jednego zgłoszenia.

Rejestracja znaku europejskiego możliwa jest za pośrednictwem EUIPO. W przypadku ochrony europejskiej, Twój znak jest chroniony w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Z kolei rejestracja znaku towarowego odbywa się za pośrednictwem WIPO.


Do zgłoszenia europejskiego lub międzynarodowego koniecznym może okazać się tłumaczenie dokumentów zgłoszeniowych na języki urzędowe urzędów patentowych. Dotyczy to zwłaszcza wykazu towarów lub usług w zgłoszeniu znaku towarowego. Koniecznym może stać się także tłumaczenie opisu znaku słowno-graficznego. Jeżeli pierwotnie zarejestrowano znak wyłącznie w Polsce do rejestracji międzynarodowej kluczowym będzie przedłożenie świadectwa pierwszeństwa, co umożliwia wyprzedzenie innych wniosków, które zostały złożone później.


Do zgłoszenia dołącza się takie same dokumenty jak do Urzędu Patentowego RP. Warto pamiętać, że wówczas znak jest publikowany w Biuletynie Znaków Towarowych UE.


Koszt rejestracji znaku europejskiego dla jednej klasy towarów lub usług przy zgłoszeniu elektronicznym to 850 EUR. Wybór drugiej klasy to 50 EUR, a trzeciej i kolejnej to 150 EURO każda klasa. Warto pamiętać, że EUIPO nie nalicza dodatkowych opłat za okres ochronny. Opłatę należy uiścić w ciągu miesiąca od daty zgłoszenia.

Zastrzeżenie międzynarodowego znaku towarowego wiąże się z opłatą podstawową w wysokości 653 CHF (dla znaków bez kolorów) i 903 CHF (dla znaków w kolorach). Każda klasa towarów powyżej 3 to dodatkowy koszt w wysokości 100 CHF każda klasa. Kolejnym wydatkiem przy ochronie międzynarodowej jest opłata za 10-letni okres ochronny za każdą klasę w wysokości 100 CHF za każde państwo, w którym znak ma być chroniony. Dlatego to od wyboru przedsiębiorcy zależy, jak szeroki będzie zakres ochrony międzynarodowej znaku.

Sprzeciw i postępowanie sprzeciwowe

Postępowanie sprzeciwowe to etap rejestracji znaku towarowego po formalnym sprawdzeniu wniosku przez organ i publikacji znaku w Biuletynie. Wówczas inni przedsiębiorcy mają czas na zgłoszenie sprzeciwu wobec zgłoszonego znaku. Jest to kluczowy element procesu rejestracji znaków towarowych, umożliwiający ochronę praw właścicieli wcześniejszych znaków towarowych. 


Sprzeciw to formalne zastrzeżenie zgłoszone wobec rejestracji nowego znaku towarowego. Może być wniesiony przez właściciela wcześniejszego znaku towarowego lub inną osobę, która uważa, że rejestracja znaku towarowego narusza jej prawa. Celem sprzeciwu jest uniemożliwienie rejestracji znaku, który jest identyczny lub podobny do wcześniejszego znaku, co mogłoby wprowadzać konsumentów w błąd.


Sprzeciw może być zasadny jeżeli,


  • istnieje wcześniejszy, identyczny lub podobny znak towarowy,
  • zgłoszony znak towarowy może wprowadzić konsumentów w błąd co do pochodzenia towarów lub usług,
  • naruszone zostały inne prawa własności intelektualnej. 


Wniesienie sprzeciwu wiąże się ze spełnieniem kwestii formalnych, w tym z uiszczeniem opłaty. W przypadku postępowania sprzeciwowego przed UPRP to koszt 1.000 zł. Sprzeciw musi być wniesiony w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia znaku w Biuletynie.


Po wniesieniu sprzeciwu, właściwy urząd patentowy wszczyna postępowanie sprzeciwowe. Wówczas strony postępowania mają możliwość przedstawienia swoich argumentów i dowodów. Następnie urząd patentowy analizuje przedstawione dowody i podejmuje decyzję o zasadności sprzeciwu. W przypadku uwzględnienia sprzeciwu, rejestracja nowego znaku towarowego zostaje odrzucona. Z kolei oddalenie sprzeciwu przybliża wnioskodawcę do rejestracji znaku towarowego.

Co zyskujesz?

Rejestracja znaku towarowego jest pierwszym krokiem do budowania marki Twojej firmy. Jednak zastrzeżenie znaku towarowego to znacznie szersze narzędzie. Znak towarowy to:


  • składnik majątku


Rejestracja znaku towarowego uprawnia Cię do wyłącznego używania znaku. Możesz zarabiać na jego udostępnianiu.


  • środek dowodowy


Po rejestracji znaku towarowego nikt inny nie może używać Twojego znaku. Masz możliwość dochodzenia swoich praw przed sądem. Wystarczy, że powołasz się na zastrzeżony znak towarowy.


  • wiarygodność


Rejestracja znaku towarowego umożliwia używanie charakterystycznego symbolu ®


  • promocja


Znaki towarowe są rozpoznawalne i ułatwiają utożsamianie oferowanych usług i produktów z Twoją firmą

Rejestracja znaków towarowych – Wrocław. Co oferujemy?

  • Wstępną analizę marki
  • Ocenę zdolności rejestrowej znaku towarowego
  • Zgłoszenie znaku do rejestracji
  • Reprezentacje w procesie zmierzającym do wydania decyzji o rejestracji znaku towarowego
  • Uzyskanie świadectwa ochronnego
  • Stały monitoring znaku towarowego

Dlaczego warto skorzystać z usługi: rejestracja znaków towarowych – Wrocław? Zarejestrowany znak towarowy ma charakter monopolu, a więc stanowi Twoje prawo wyłączne. Istnieje wiele przesłanek, które opowiadają się za zastrzeżeniem swojego znaku towarowego. Przede wszystkim dotyczy to ochrony prawnej, z której masz prawo skorzystać w przypadku sporu dotyczącego praw do marki czy też w przypadku naruszenia Twojego znaku przez obce podmioty. Posiadanie zastrzeżonego znaku towarowego daje Ci możliwość tworzenia sieci franczyzowej czy też budowania skutecznego marketingu swojej firmy posługując się charakterystycznym symbolem ®. Ten symbol umacnia wizerunek na rynku, a także budzi zaufanie klientów oraz partnerów biznesowych. Ponadto skuteczna rejestracja daje prawo do przejścia marki przedsiębiorstwa bezpośrednio na spadkobierców, co w przypadku braku rejestracji powoduje problemy z udowodnieniem sukcesji praw autorskich.

Kancelaria RITE posiada szereg wykwalifikowanych prawników gotowych pomóc Ci przy rejestracji znaków towarowych oraz ochrony patentowej. Zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem celem omówienia Twojej sprawy.

Ochrona patentowa – Wrocław nie jest jedyną usługą, którą oferuje nasza Kancelaria adwokacka Wrocław. Specjalizujemy się również w takich dziedzinach jak:

Zawieszenie spółki z o. o.

Zachowek po rodzicach - do ilu lat?

Pozbawienie władzy rodzicielskiej

Koszty utrzymania dziecka, a alimenty

    Chcesz porozmawiać, zachęcamy do kontaktu

    KONTAKT
    długa strzałka

    Konkretna wiedza z zakresu prawa jest jedną z ważniejszych podstaw prowadzenia biznesu. Poszerz swoje horyzonty, dzięki artykułom przygotowanym przez naszą grupę ekspertów.

    PRZEJDŹ DO BLOGA

    MAKE AN APPOINTMENT FOR CONSULTATION

    strzałka w prawostrzałka w lewo

    To achieve success you have to see to the smallest details. We believe that the complex services offered by your company with the help and guidance of our team of dedicated legal practitioners will allow you to focus on the most important aspects of your operations.

    RITE is a law firm dedicated to our client’s success. Sign up for a paid consultation and pick a date.

    CALL

    +48 729 928 898


    WRITE

    kancelaria@rite.pl


    WE WORK

    Monday through Friday from 9:00 to 18:00

    LAW OFFICES

    ul. Lelewela 21/6,
    53-505 Wrocław