Minimalny podatek dochodowy CIT. Czym jest?

artykuł

Z dniem 1 stycznia 2022 roku została wprowadzona nowa danina publiczna, czyli podatek minimalny. Miał dotyczyć przedsiębiorców o niskich dochodach i relatywnie wysokich kosztach, które ograniczają wartość przychodu. Czyli tego, co faktycznie było przez przedsiębiorcę otrzymane lub pozostawione do jego dyspozycji z jego działalności. Postrzegany jest jako jedna z najważniejszych zmian, które weszły w życie razem z Polskim Ładem. Sytuacja gospodarcza oraz kilka innych czynników, skłoniły ustawodawcę do wprowadzenia poprawek w konstrukcji podatku minimalnego. W pierwszej kolejności prawodawca zmodyfikował przepisy ustawy o PIT, które zostały określone jako Polski Ład 2.0. Jednak na tym nie poprzestano. Kolejnym krokiem okazało się uporządkowanie przepisów ustawy o CIT. W związku, z czym z dniem 7 października 2022 roku wprowadzono nowelizację, nazywaną Polskim Ładem wersji 3.0, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.

Jakie zmiany w podatku minimalnym wprowadził ustawodawca?

Najważniejszą modyfikacją dla przedsiębiorców jest fakt, iż zostaną oni zwolnieni z podatku minimalnego za lata 2022 i 2023. W praktyce oznacza to, że zmiany będą obowiązywać od roku 2024, za który należy rozliczyć się w roku podatkowym 2025. Co zyskamy? Możliwość odliczenia wysokości podatku minimalnego od podatku CIT w trzech kolejnych latach. Na przystosowanie się do zmian mamy niemało czasu.

Kogo nie dotyczy Minimalny CIT?

Jako że nowelizacja przewiduje wiele uchyleń, spójrzmy w pierwszej kolejności na to, kto z podatku CIT zostanie wyłączony. Będą to:

  • podatnicy, których roczne przychody brutto nie przekraczają 2 mln euro,
  • podatnicy, których roczne przychody brutto nie przekraczają 2 mln euro,
  • podatnicy, których większość przychodów zostało osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia,
  • podatnicy, których przychody w większości związane są z transakcjami, w których cena lub sposób ustalenia ceny wynika z ustaw, lub innych aktów normatywnych,
  • podatnicy, których rentowność w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%,
  • podatnicy postawieni w stan upadłości, likwidacji lub objęci postępowaniem restrukturyzacyjnym.

Czy dotyczy mnie podatek minimalny? Aby to sprawdzić, należy wykonać następujące kroki:

1. Na podstawie powyższej listy, sprawdzamy, czy podmiot nie został wyłączony spod regulacji w zakresie podatku minimalnego.

2. Następnie w oparciu o wyniki podmiotu należy zweryfikować, czy podlega regulacjom w zakresie minimalnego podatku dochodowego:

  • czy udział dochodów podatnika w przychodach wyniósł w danym roku mniej niż 2%,
  • oraz czy podatnik poniósł jakąś stratę za dany rok podatkowy.

3. Kolejnym krokiem jest ustalenie podstawy opodatkowania. Możemy wybrać uproszczony sposób ustalania podstawy opodatkowania stanowiącą kwotę odpowiadającą 3% wartości przychodów.

4. Kiedy to się zadzieje, trzeba pomniejszyć podstawę opodatkowania o wybrane elementy:

  • wartość odliczeń zmniejszających w roku podatkowym podstawę opodatkowania (art. 18, ustawa CIT),
  • odliczenie od podstawy opodatkowania przychodu strefowego w miejsce odliczenia dochodu z działalności strefowej.

5. Wówczas liczymy wysokość podatku minimalnego, czyli podstawę opodatkowania mnożymy razy 10%.

6. Ustalamy wartość kwoty minimalnego podatku dochodowego do zapłaty.

Artykuł został napisany na podstawie najnowszych aktualizacji, jakich dokonano w zakresie podatku minimalnego. Warto jednak pozostać ze sprawą na bieżąco, ponieważ to nie jest pierwsza restrukturyzacja zapisu.

AUTOR

Paweł Ogrodnik

Adwokat, Partner Kancelarii

Paweł Ogrodnik

Założyciel RITE. Podatkowiec. Specjalista od spółek, umów i przekształceń. Obsługuje sektor MŚP.

długa strzałka

Spodobały Ci się przygotowane przez nas materiały?
Zobacz więcej!

PRZEJDŹ DO BLOGA
Zdjęcie artykułu
Prawo w biznesie

Czas czytania: 10M

27.06.2025

Odpowiedzialność członków zarządu spółki akcyjnej - klucz do bezpieczeństwa prawnego i finansowego

Spółka akcyjna to jedna z najbardziej prestiżowych i złożonych form prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jest to osoba prawna, co oznacza, że posiada własny majątek i samodzielnie zaciąga zobowiązania, a jej kapitał zakładowy jest podzielony na akcje. Charakterystyczną cechą spółki akcyjnej jest możliwość pozyskiwania kapitału od szerokiego grona inwestorów, często poprzez giełdę papierów wartościowych, co wiąże się z większą transparentnością i rygorystycznymi wymogami regulacyjnymi. Na czele każdej spółki akcyjnej stoi zarząd, którego członkowie są powoływani do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentacji. To właśnie oni, jako kluczowi decydenci, ponoszą ciężar codziennych operacji i strategicznych decyzji. Obowiązki członków zarządu są szerokie i obejmują m.in.: - Prowadzenie spraw spółki: zarządzanie bieżącą działalnością, podejmowanie decyzji operacyjnych i strategicznych. - Reprezentowanie spółki: występowanie w imieniu spółki w kontaktach z kontrahentami, instytucjami finansowymi, organami państwowymi. - Nadzór nad finansami: dbanie o płynność finansową, terminowe regulowanie zobowiązań, sporządzanie sprawozdań finansowych. - Zapewnienie zgodności z prawem (compliance): przestrzeganie przepisów Kodeksu spółek handlowych, prawa podatkowego, prawa pracy i innych regulacji. - Ochrona interesów spółki i akcjonariuszy: działanie w dobrej wierze i z należytą starannością, dbanie o rozwój i wartość spółki. W dynamicznym świecie biznesu, gdzie zmiany regulacyjne i rynkowe są na porządku dziennym, zrozumienie zakresu odpowiedzialności członków zarządu spółki akcyjnej jest absolutnie kluczowe dla każdego menedżera. Zaniedbania lub błędy w zarządzaniu spółką akcyjną mogą spowodować odpowiedzialność majątkową członka zarządu. Szczególnie istotne dla członka zarządu spółki akcyjnej jest niewypłacalność spółki lub zaległości podatkowe. Artykuł kompleksowo przedstawia zagadnienia związane z odpowiedzialnością majątkową członków zarządu spółki akcyjnej. Artykuł bazuje na sprawdzonych przepisach prawa i aktualnym orzecznictwie sądów. Eksperci z Kancelarii Adwokackiej RITE LEGAL wskażą Ci jak chronić majątek osobisty członka zarządu.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ
Zdjęcie artykułu
Prawo w biznesie

Czas czytania: 10M

27.06.2025

Plan przekształcenia spółki - podstawa rozwoju spółki

W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, elastyczność i zdolność do adaptacji są kluczowe dla sukcesu. Niekiedy forma prawna, która służyła Państwa spółce przez lata, przestaje odpowiadać na aktualne potrzeby rynkowe, plany rozwoju czy zmiany w otoczeniu prawnym i podatkowym. W takich momentach pojawia się pytanie o możliwość reorganizacji, a jedną z najskuteczniejszych dróg jest przekształcenie spółkI. Przekształcenie spółki jest możliwością dostosowania spółek do aktualnych wyzwań gospodarczych i rozwoju ambicji wspólników i członków zarządu. Obecny rynek gospodarczy jest bezlitosny dla stagnacji. Zmiany w otoczeniu biznesowym, nowe możliwości inwestycyjne, a także ewolucja celów strategicznych często wymagają rewizji dotychczasowej struktury. Przekształcenie spółki odpowiada na aktualne potrzeby spółki. Może Państwa spółka rozważa wejście na giełdę, co wymagałoby przekształcenia w spółkę akcyjną? A może, w obliczu zmieniających się preferencji wspólników lub specyfiki planowanych przedsięwzięć, spółka akcyjna staje się zbyt rozbudowana i optymalnym rozwiązaniem byłoby przekształcenie jej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Niezależnie od kierunku, każda taka zmiana wiąże się z koniecznością przeprowadzenia procesu przekształcenia, którego sercem jest precyzyjnie przygotowany plan. Eksperci z Kancelarii Adwokackiej RITE LEGAL doskonale rozumieją złożoność i wagę tego procesu. Jako doświadczeni specjaliści w zakresie prawa handlowego, wiemy, że przekształcenie spółki to nie tylko formalność prawna, ale strategiczna decyzja, która wymaga starannego planowania i profesjonalnego wsparcia. Celem tego artykułu jest przybliżenie Państwu zagadnienia planu przekształcenia – kluczowego dokumentu w całym procesie, który niczym mapa, poprowadzi Państwa spółkę przez wszystkie etapy transformacji.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁ

UMÓW SIĘ NA KONSULTACJĘ

strzałka w prawostrzałka w lewo
  • Konsultacja online z partnerem kancelarii

    TERMIN

    Umów telefonicznie:
    +48 729 928 898

  • Konsultacja online z partnerem kancelarii

    TERMIN

    Umów telefonicznie:
    +48 729 928 898

  • Konsultacja online z partnerem kancelarii

    TERMIN

    Umów telefonicznie:
    +48 729 928 898

Aby osiągnąć sukces, musisz zadbać o najmniejsze detale. Wierzymy, że kompleksowa obsługa Twojej firmy przez zespół zdeterminowanych prawników, pozwoli Ci skupić się na najważniejszych aspektach Twojej działalności. Umówmy się na spotkanie.

Rite to kancelaria prawna, skupiona na sukcesie biznesowym klienta. Umów się na płatną konsultację, wybierz termin

ZADZWOŃ

+48 729 928 898


NAPISZ

kancelaria@rite.pl


PRACUJEMY

Od poniedziałku do piątku w godzinach 9-18

LOKALIZACJA

ul. Lelewela 21/6,
53-505 Wrocław